Thursday, July 30, 2009

bukit tengkorak

peluh dingin sudah membasahi dahi jali.

pak abu masih lagi terkekeh-kekeh ketawa.

"betul ke dekat bukit tuh ada 'benda' pak abu?" jali meminta penjelasan lanjut.

"betul...dah ramai dah orang yang kena dah. kamu hati-hati balik karang ya jali? rumah kamu balik bukit sana kan? sekarang dah pukul sepuluh dah. aku nak tutup kedai kejap lagi." pak abu masih lagi tersengih sumbing melihat kan gigi nya yang karat.

jali menelan air liur.

"hati-hati jali..." laung pak abu jelas kedengaran sebelum dia menolak basikal buruk nya pulang.

"sial lah orang tua tuh!!" ngomel jali seorang.

topi keledar jali sarung kan .motor buruk nya itu di hidup kan. gemuruh punya pasal, dekat lima enam kali juga lah jali mencuba, baru enjin motor nya berjalan.

sampai sahaja di kaki bukit itu, jali sudah rasa tidak sedap hati. mata nya meliar mengamati keadaan sekeliling. separuh jalan jali sudah rasa lega.

tiada apa-apa pun?

jali memerah throttle motor nya.

kletak! kletak! kletak!

bunyi apa tuh? jali cuak.

semakin laju jali memecut semakin kuat bunyi itu kedengaran.

kletak! kletak! kletak!

macam bunyi tengkorak bergolek!

jali sudah tidak menoleh lagi. apa nak jadi, jadi lah! asal kan dia selamat sampai di rumah. bunyi itu masih mengekori jali hingga ke rumah.

besok nya jali demam. muka nya pucat tidak berdarah.

...

"kau kena apa sebenar nya nie li?" meor datang menjenguk jali petang itu.

"aku kena kejar tengkorak meor! betul lah kata pak abu tuh! bukit tuh memang keras!" jali menggigil-gigil menjelas kan pada meor.

"bohong lah! aku dah lama duduk kampung nie? hari-hari lalu bukit tuh? tak da apa-apa pun? kau baru balik dari bandar dua tiga hari? dah kena sakat?" meor memangkah.

"kau jangan riak meor...kau kena nanti...baru kau tahu?" jali mempertahan kan hujah nya.

"baik! malam nie kau ikut aku. kita lalu dekat bukit tuh lagi. aku, meor adalah...jangan takut!" meor menepuk-nepuk dada nya.

...

tepat jam sebelas kedengaran bunyi motor memecah kesunyian malam.

meor membonceng jali.

jali masih lagi cuak seperti biasa.

"rileks lah li. aku ada lah. okey. jalan..." meor mententeram kan jali.

perlahan-lahan mereka memanjat bukit puaka itu. separuh jalan. tiada apa-apa kejadian aneh berlaku.

"kan? takder apa-apa kan?" meor sengih.

"nanti dulu meor..aku kena masa nak turun bukit inilah..." suara jali tersekat-sekat.

jali perah throttle motor.

kletak! kletak! kletak!

"dia dah datang meor!!! dia dah datang!!!" jali menjerit.

meor diam.

"kau perah minyak lagi li..."meor tiba-tiba bersuara.

kletak! kletak! kletak! kletak! kletak!

makin kuat bunyi itu mengekori.

tap!

sunyi.

tiada lagi bunyi.

jali toleh pada meor.

...

"haaa...kan dah hilang dah bunyik tengkorak kau tuh?" meor mengkancing kan tali topi keledar jali yang terjuntai pada tempat nya.

24 comments:

shafarshahril said...

hahaha
tali tengkorak rupenye
ikat topi keledar anda!

EN.ROBOT said...

tengkorak punye jali.,,..,~!

patungcendana said...

ciss!!!!!!! :-p

mamai said...

moral of the story ikat ketat tali topi keledar anda

Sky Hanz said...

tengkorok la jali.. mcm dodol ja.. hahaha

naDDy said...

tengkorak itu harus di hentak supaya bunyi kletak! kletak! kletak! lebih jelas di dengari.

en.Adam said...

hahaha
nais!

shakinah said...

ingatlah orang yang tersayang

bias® said...

shahril- harus.

bobot- memang.

pepatung-cis jugak.

mai mai- boleh buat nota kaki tuh.

sky-ha'ah!

nad- mengapa?

adam- yes.

shakinah-sentiasa.

azzaliena suziantie said...

hahaha...sewel jugak di jali tuh ;p

bias® said...

cuak beb.

shafarshahril said...

bkn shahril
shafar la

paiseh said...

bulih wat iklan JKJR nih..!

bias® said...

shafar- oke sori bro.

paiseh- buleh!

Dark Ray™ said...

gua baca yang bawah sekali saja..
ahahahahaha...

bias® said...

cepat shy merempit?

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

tengkurak btol! lu nak jd tengkurak?

bias® said...

tak nak. tak nak.

s@yangh@sni said...

kat jb ader anak sungai tengkorak..

aloy_paradoks said...

abang ni dah kawin ke?

bias® said...

sayanghasni- ada buaya tak?

aloy- belum.

zul hafixi said...

cissss...

bias® said...

chesee.....

NUFFIE MAHDI said...

tengkorak punya e...cam haram je citer ko! tapi best!!~