Friday, August 28, 2009

sewa

"kemat mana!? kemat?" soal piyan termengah-mengah.

"kemat dekat kedai kopi haji berahim lah...macam lah kau tak tahu?" jawab sipah janda yang baru pulang daripada pekan.

"kenapa kau cari kemat piyan?" giliran sipah janda pula yang menyoal.

"adalah...hal penting. saya jalan dulu ya?" piyan terus bergegas ke kedai kopi haji berahim.

...

"kemat!!! kemat!!!" sebatu lagi laungan piyan sudah kedengaran memanggil kemat.

tak sempat lagi kemat menghabis kan popia goreng nya, piyan sudah tercungap-cungap duduk di sebelah kemat yang kebetulan kosong.

"apa hal? cemas jek aku tengok kau nie?" mulut kemat penuh mencicip popia goreng.

krup! krap! krup!

"sabar. bagi aku minum dulu. aji!!! kopi 'o' satu!!" piyan mengesat peluh.

...

"kau ada cerita dengan aku dulu pasal kau dah tak larat nak bayar rumah sewa kau dekat simpang nuuu kan?" piyan memula kan bicara.

kemat diam.

"ha'ah. kenapa?" kemat menanti kan jawapan piyan.

"sekarang kau tak payah risau lagi pasal sewa rumah tuh kemat. aku dah beres kan. mulai hari ini kau tak payah risau pasal sewa rumah lagi tau?" ujar piyan bangga.

"betul ke piyan??? kau dah bayar kan untuk aku??? terima kasih bebanyak lah piyan oiiii...." kemat menepuk-nepuk belakang piyan.

"tak...mana aku ada duit nak bayar kan?" piyan tiba-tiba memati kan tawa kemat.

"habis tuh?" mata kemat membulat.

...

"aku dah bakar rumah sewa kau tuh...jadi, tak payah lah kau bayar sewa. cerdik kan aku?"

24 comments:

shakinah said...

cerdik macam allfilee!

aku tak pas eja nama kau. isk isk

bias® said...

aliffie! aliffie! aliffie!

sharamli said...

cerdik..memang cerdik..

0rang cerdik p0n xcerdik mcm ni..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

mau kena bakar balik tu...

nuyuljana said...

bomba sempat datang padamkan api tak?

eafatihah said...

memang cerdik!
cis

EN.ROBOT said...

bile ko nk bakar umah aku.,.,?
xyah la aku bayar sewa nnt.,. :p

are_shie said...

hahahaha...comel

Dark Ray™ said...

abu bakar omar?
gua minat tu!!
gua minat!

p/s : versi tak gay

mamai said...

memang pandai piyan yer sian kat kemat dapat kawan cam tu

azzaliena suziantie said...

hahaha...
pandai gile...
macam ko bias...
mane blaja???

triple x malaya said...

dah la x pose pastu bakar rumah orang plak..hahaha

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

aku rase, mau kene tapak sedas dua si piyan tu..hahahah..

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

cerdik sangattttt (tekankan huruf t)

wahyudi my said...

gila cerdik. mesti minum susu dugrow tu

kimisai said...

cerdik nak mampos..tak lama tu..3 kali jumaat ag...haaaa

bias® said...

sha- betul! betul!

pentoi- terima kasih untuk ending itu.

nuyul- ntah lah. sempat kut?

fatihah- kan?

bobot- nanti aku datang bakar.

mash- siapa?

dark ray- aku pun minat jugak lah.

mai mai- nasib badan bro...

suzy- timasey.

triple x- hebat kan?

kelip²- kelip-kelip pulak dah?

nad- yessssssss...

wahyu- minum susu lembu lah tuh.

kimi- boleh jadi lah.

patungcendana said...

huh...nasib baik piyan tak tahu aku tak mampu bayar kereta aku...huhuhu

bias® said...

haha. nasib baik lah kan?

Paradoks said...

best la blog abang ni...

patungcendana said...

re:...dan jawapannya ialah...kita tunggu selepas ini.....iklan tora...

bias® said...

para- yer. abang tau.

pepatung- du'uh!

imHepPie said...

huhhh...fire je balek si piyan tuh...bongek!!huuuu

bias® said...

kejam sangat tuh.