Monday, November 30, 2009

once upon a virtue (bahagian enam)

bahagian pertama.
bahagian kedua.
bahagian ketiga.
bahagian keempat.
bahagian kelima.

"lal...apa yang kamu duk menung kan tuh?" tanya ibunya bilal yang sedari tadi leka merenung langit.

"mak...kalau bilal tanya, mak marah tak?" bilal memandang wanita separuh abad itu dengan penuh persoalan.

"tanya lah. kalau mak boleh jawab, mak jawab." ibu bilal senyum memandang bilal.

bilal diam.

nafas nya di tarik dalam-dalam.

"kenapa bilal lain mak?" bilal bersuara.

ibunya bilal berkerut.

"lain macam mana? mak tengok, bilal biasa-biasa aja?" jawab ibunya bilal.

pinggan karipap panas itu di sorong kan kepada bilal.

"biasa mak cakap? kenapa bilal tak sama macam budak-budak sebaya bilal? kenapa bilal lain?" suara bilal sedikit meninggi. karipap panas itu tidak di hirau kan nya.

sepi.

"tuhan itu memang menjadi kan mahkluk nya berbeza-beza bilal. kalau semua nya sama? mana mak nak kenal mana anak mak, mana anak orang lain?" seloroh ibu nya bilal.

bilal berpaling dari ibu nya.

"mak tak faham bilal lah...kenapa bilal ada sesungut mak? kenapa? kenapa bilal ada ekor mak? kenapa? kenapa kulit bilal warna oren mak? kenapa? kenapa bilal makan plastik mak? kenapa?"
bagai peluru persoalan bilal hambur kan pada ibu nya.

debuk!

seketul bata hinggap di kepala bilal.

bilal bungkam tidak bergerak.

malam itu, seperti malam-malam lain, ibu nya bilal mengendong bilal yang tidak sedar diri ke bilik tidur. darah biru yang mengalir dari luka itu beransur-ansur pulih. magis!

serentak itu mata bilal terbelalak merah!

"mak tipu bilal!" pekik bilal.

...

esok hari hingar sekampung atas mayat ibunya bilal yang di temui hanya separuh badan sahaja terjuntai dari bumbung rumah.

bilal?

hilang entah ke mana...

nota kaki : untuk bahagian tujuh sila rujuk pada reza mukmin...lagi.

10 comments:

sharamli said...

pusing2 entri sama jgk...

mamai said...

kau rasa berapa round citer nie

suzy said...

byk lgi?

bias® said...

sha- bes kan?

mai mai- banyak raser nyer.

suzie- banyak lagi kut? haha!

patungcendana said...

episode 3 versi remix...hahahahaha

bias® said...

reeemix!!!

Dark Ray™ said...

ini cerita lain ni sebenarnya...
tak ada kena mengena..

bias® said...

kata siri tibi? haha.

aloy_paradoks said...

aku dah komen ke belum ar...
or belum.. ok. aku nak komen..

"Gampang"!

bias® said...

gang bang?