Monday, November 30, 2009

once upon a virtue( bahagian tiga)

bahagia kedua ada pada nurul asyikin.

"lal...apa yang kamu duk menung kan tuh?" tanya ibunya bilal yang sedari tadi leka merenung langit.

"mak...kalau bilal tanya, mak marah tak?" bilal memandang wanita separuh abad itu dengan penuh persoalan.

"tanya lah. kalau mak boleh jawab, mak jawab." ibu bilal senyum memandang bilal.

bilal diam.

nafas nya di tarik dalam-dalam.

"kenapa bilal lain mak?" bilal bersuara.

ibunya bilal berkerut.

"lain macam mana? mak tengok, bilal biasa-biasa aja?" jawab ibunya bilal.

pinggan karipap panas itu di sorong kan kepada bilal.

"biasa mak cakap? kenapa bilal tak sama macam budak-budak sebaya bilal? kenapa bilal lain?" suara bilal sedikit meninggi. karipap panas itu tidak di hirau kan nya.

sepi.

"tuhan itu memang menjadi kan mahkluk nya berbeza-beza bilal. kalau semua nya sama? mana mak nak kenal mana anak mak, mana anak orang lain?" seloroh ibu nya bilal.

bilal mengalah. tidak sanggup hendak berdebat dengan ibu kesayangan nya.

karipap panas tadi, bilal di buang ke tanah. bulat-bulat pinggan plastik itu bilal mamah.

krap! krup! krap! krup!

...

"bilal...sebelum tidur tuh, cuci sesungut tuh dulu...ekor kamu tuh jangan lupa gulung. dah berjela-jela dah mak tengok. besok bangun awal tau? kamu sekolah."

bahagian ke empat kamu boleh rujuk pada reza mukmin.

14 comments:

Dark Ray™ said...

cis!!!

aloy_paradoks said...

tak ekperimen langsung!

Dark Ray™ said...

bahagian 4 laa

bias® said...

dark ray- cis kau!

nurul- sabar lah. futuristik sangat, tarik jap klimaks.

dark ray- dah tukar. dah tukar.

dzul hafixi said...

hampeh... jadi siri tv je ko nye entri..

Koyuki said...

err
tak paham

sharamli said...

Blik2 0rg sma jgk sambung

mamai said...

errr drama bersiri citer apa nie

Richeal Phil @ Ritz ^-^ said...

banyaknya rujukan haha

Hisham said...

bro..hehe...byk link ek..nk kna terjah...hehe..

patungcendana said...

dari mana pulak datangnya bilal ni?

bias® said...

fixi- ye ker? haih!

yuki- takpe. aku pun tak paham.

sha- kau nak ke?

mai mai- tak tahu.

ritz- banyak.

hisham- terjah!

pepatung- misteri.

shakinah said...

nyam nyam nyam

bias® said...

makan apa? sikit!