Monday, November 30, 2009

once upon a virtue (bahagian enam)

bahagian pertama.
bahagian kedua.
bahagian ketiga.
bahagian keempat.
bahagian kelima.

"lal...apa yang kamu duk menung kan tuh?" tanya ibunya bilal yang sedari tadi leka merenung langit.

"mak...kalau bilal tanya, mak marah tak?" bilal memandang wanita separuh abad itu dengan penuh persoalan.

"tanya lah. kalau mak boleh jawab, mak jawab." ibu bilal senyum memandang bilal.

bilal diam.

nafas nya di tarik dalam-dalam.

"kenapa bilal lain mak?" bilal bersuara.

ibunya bilal berkerut.

"lain macam mana? mak tengok, bilal biasa-biasa aja?" jawab ibunya bilal.

pinggan karipap panas itu di sorong kan kepada bilal.

"biasa mak cakap? kenapa bilal tak sama macam budak-budak sebaya bilal? kenapa bilal lain?" suara bilal sedikit meninggi. karipap panas itu tidak di hirau kan nya.

sepi.

"tuhan itu memang menjadi kan mahkluk nya berbeza-beza bilal. kalau semua nya sama? mana mak nak kenal mana anak mak, mana anak orang lain?" seloroh ibu nya bilal.

bilal berpaling dari ibu nya.

"mak tak faham bilal lah...kenapa bilal ada sesungut mak? kenapa? kenapa bilal ada ekor mak? kenapa? kenapa kulit bilal warna oren mak? kenapa? kenapa bilal makan plastik mak? kenapa?"
bagai peluru persoalan bilal hambur kan pada ibu nya.

debuk!

seketul bata hinggap di kepala bilal.

bilal bungkam tidak bergerak.

malam itu, seperti malam-malam lain, ibu nya bilal mengendong bilal yang tidak sedar diri ke bilik tidur. darah biru yang mengalir dari luka itu beransur-ansur pulih. magis!

serentak itu mata bilal terbelalak merah!

"mak tipu bilal!" pekik bilal.

...

esok hari hingar sekampung atas mayat ibunya bilal yang di temui hanya separuh badan sahaja terjuntai dari bumbung rumah.

bilal?

hilang entah ke mana...

nota kaki : untuk bahagian tujuh sila rujuk pada reza mukmin...lagi.

once upon a virtue( bahagian tiga)

bahagia kedua ada pada nurul asyikin.

"lal...apa yang kamu duk menung kan tuh?" tanya ibunya bilal yang sedari tadi leka merenung langit.

"mak...kalau bilal tanya, mak marah tak?" bilal memandang wanita separuh abad itu dengan penuh persoalan.

"tanya lah. kalau mak boleh jawab, mak jawab." ibu bilal senyum memandang bilal.

bilal diam.

nafas nya di tarik dalam-dalam.

"kenapa bilal lain mak?" bilal bersuara.

ibunya bilal berkerut.

"lain macam mana? mak tengok, bilal biasa-biasa aja?" jawab ibunya bilal.

pinggan karipap panas itu di sorong kan kepada bilal.

"biasa mak cakap? kenapa bilal tak sama macam budak-budak sebaya bilal? kenapa bilal lain?" suara bilal sedikit meninggi. karipap panas itu tidak di hirau kan nya.

sepi.

"tuhan itu memang menjadi kan mahkluk nya berbeza-beza bilal. kalau semua nya sama? mana mak nak kenal mana anak mak, mana anak orang lain?" seloroh ibu nya bilal.

bilal mengalah. tidak sanggup hendak berdebat dengan ibu kesayangan nya.

karipap panas tadi, bilal di buang ke tanah. bulat-bulat pinggan plastik itu bilal mamah.

krap! krup! krap! krup!

...

"bilal...sebelum tidur tuh, cuci sesungut tuh dulu...ekor kamu tuh jangan lupa gulung. dah berjela-jela dah mak tengok. besok bangun awal tau? kamu sekolah."

bahagian ke empat kamu boleh rujuk pada reza mukmin.

Friday, November 27, 2009

keluarga othman.

nyaman.

suara unggas-unggas berkicauan.

permai sekali.

othman memandang anak-anak nya yang masih lena di dalam khemah.

sesekali kedengaran bunyi ayam hutan terpekik di tengah hutan. di terjah musang barang kali.

"sayang..." othman berpaling kepada siti aishah. isteri tercinta.

"apa?" siti aisha sibuk menyiap kan sarapan pagi untuk keluarga.

"best kan kalau selalu-selalu dapat camping macam nie? jauh dari kota...asap...jerebu... kan?" othman tersenyum.

"best" jawab siti aisha ringkas.

"anak-anak pun dapat membesar dengan udara yang sihat. otak diorang mesti cergas kan?" sambung othman lagi.

"ha'ah" siti aisha menuang kopi panas ke dalam cawan othman.

"kalau kita duduk sini terus, sayang suka tak?" othman memberi cadangan.

...

"abang... kalau abang tak berhutang dengan ceti haram dan kena gadai kan rumah kita, saya lagi suka bang."

nota kaki : selamat hari raya kepada haji-haji sekalian. dengar cerita, mekah banjir. tawaf naik jet ski lah kan?

Wednesday, November 25, 2009

aku dan sesuatu.

petang itu aliffie lah yang paling steady sekali. siapa geng dengan aliffie, diorang lah yang paling banyak menang.

kalau jadi pencuri, aliffie lah yang paling lambat sekali kena tangkap.

kalau jadi polis, semua pencuri tak cukup tanah berlari di kejar aliffie.

ace.

entah macam mana, time aliffie jadi polis...

aliffie tertarik sikit kolar baju bahari masa scene kejar mengejar.

prap!

koyak.

aliffie dah sorry-sorry dah. tapi bahari tak mahu mengalah. habis di maki nya aliffie.

aliffie diam.

"nordin!!!" bahari pekik kuat-kuat.

aliffie memang pantang kalau sebut nama pak cik din depan aliffie. aliffie kutip batu sebesar penumbuk.

bahari dah mula kaget.

prang!!!

...

birat-birat kaki aliffie di tiub getah kan pak cik din petang itu. beria-ia aliffie minta maaf pada pak cik ipin atas tingkap rumah nya yang aliffie lontar dengan batu tadi.

nota kaki : kenapa kau elak bahari!? sialan!

Sunday, November 22, 2009

dua dunia

pagi yang biasa-biasa sahaja.

nessie bangun dari tidur. perut nya berkeriuk-keriuk minta di isi.

"hu? where am i?" nessie binggung berenang-renang ke sana-sini. tempat tinggal nya sudah berubah.

semua nya jauh berbeda. segala-gala nya tidak serupa seperti semalam.

"weih! kau orang baru ek kat sini?" tiba-tiba nessie di sapa dari belakang.

"actually...i'm lost. this is not my home" nessie menjawab.

"owh...mat salleh rupa nya kau nie ya? tapi aku pernah jugak belajar bahasa england masa kecik-kecik dulu. mak aku kata senang nak carik kerja nanti. nah! buaya. buat makan sarapan. kau nampak lapar jek tuh? aku sri gumum. kau?" ujar sri gumum menghulur kan seekor buaya katak kepada nessie.

"sri gumum? i'm nessie. thanks for breakfast." rakus nessie menyambar buaya katak itu.

"macam mana kau boleh sampai kat sini nessie? air asia?" sri gumum menyoal nessie.

"i don't know sri. last night i went to bed and this morning...tada! i'm here. where are we actually?" mulut nessie masih laju mengunyah.

"kau dekat tasik chini. malaysia" sri gumum mengurai kan persoalan nessie.

uhuk! tersedak nessie mendengar nya.

"what!!!? malaysia? how in the hell i got here from scotland?" nessie tersentak.

"hanyut ler tuh kut? biasa terjadi tuh. aku dulu-dulu pun ada terjadi jugak. malam nie tidur dekat sini, tau-tau besok aku dah sampai dekat antartika dah. giler sejuk! mencicit aku berenang balik kat sini." jawab sri gumum.

diam.

"paham kau cakap melayu ya nessie? mana belajar?" sri gumum menghulur kan sebuah sampan kepada nessie sebagai pencungkil gigi.

"i was raised in scotland but my father are from kepong" sengih nessie.

"owh...patut lah paham cakap melayu. okeh. lepas nie aku tunjuk jalan balik ke scotland kat kau. jom!" sri gumum menggamit nessie.

...

"so...after three traffic lights, i turn left and i'll find the main road straight to loch ness?" nessie ingin kan kepastian.

"ha'ah. kalau gerak sekarang tak sesak sangat. berenang hati-hati. add aku kat face book nanti ya?" lambai sri gumum kepada nessie yang perlahan-lahan meninggal kan area tasik chini.

Friday, November 20, 2009

lagenda si penakluk air.

bangun dari tidur. berenang mencari makanan. berpusing-pusing di tukun-tukun tiruan kemudian mencari makanan lagi. tiada yang menarik di dalam diari harian kehidupan seekor ikan siakap.

bosan.

tiada life.

shyrudin termenung memerhati kan matahari terbenam. ikan-ikan lain sudah pulang ke sarang masing-masing. hanya shyrudin seekor. tinggal, mengenang kan nasib nya seekor ikan siakap.

kalau tidak di makan jerung, dia di tangkap nelayan dan menjadi lauk di restoran-restoran makanan laut. shyrudin tidak mahu semua itu.

baru-baru ini, shyrudin terpikat dengan kemolek kan seorang anak gadis yang bermain-main di gigi air. atas sebab itu juga lah dia menolak cinta montel si obor-obor. heboh juga lah sekampung, si montel cuba membunuh diri dengan memakan plastik atas tolakan cinta shyrudin itu.

tapi shyrudin tidak peduli.

malam itu, shyrudin nekad bertemu pawang mak darat. seekor teritip laut.

"mak darat. aku mahu jadi manusia" perlahan-lahan shyrudin menyatakan hasrat nya.

pawang mak darat terkedu.

"betul kamu nak jadi manusia nie shyrudin?" pawang mak darat ingin memasti kan kebenaran.

"ya! aku sudah bosan menjadi ikan siakap! nyata kan apa sahaja syarat nya? aku sanggup menunaikan nya. asal aku boleh menjadi manusia." bersungguh-sungguh benar shyrudin.

pawang mak darat tersengih. jelas kelihatan aturan gigi nya yang jarang itu.

"baik! aku boleh menukar kan kamu sebagai manusia. hanya satu syarat sahaja yang perlu kau penuhi." jelas pawang mak darat.

shyrudin angguk tanda setuju.

rumpai sakti pemberian mak darat shyrudin kemam di dalam mulut nya.

...

pagi menjelma.

shyrudin sudah menjadi manusia!!!!

hebat betul kuasa rumpai sakti pemberian pawang mak darat itu. dalam semalaman sahaja dia bertukar menjadi manusia. tiada cacat. tiada cela.

habis.

nota kaki : anti klimaks kan? hahaha! owh? syarat pawang mak darat itu ada di blog penakluk air.

Wednesday, November 18, 2009

mann-yatt

geng 1 : kau apa kes?
geng2 : apa kes apa pulak? geng kita dah mati sorang tuh.
geng1 : ler...yang mati, biar kan lah mati...kita nie kena terus kan hidup.
geng2 : betul. tapi tak kan nak biar kan kat situ jek?
geng 1 : kita tanam lah.
geng 2 : kat mana?
geng 1 : kat tanah lah? takan kat tiang letrek pulak?
geng 2 : funny lah awak ini? apsal tak mintak kerja jadi badut jek?
geng 1 : yerlah. yerlah. nanti aku pikir kan lah...

...

makhluk : hai.
geng 1 & geng 2 : hai.
makhluk : dengar cerita, kamu berdua ada mayat? betul?
geng 1 : betul. apa kena mengena dengan kau?
makhluk : ...dan saya dengar cerita lagi, kamu tak tahu nak buat apa dengan mayat itu? betul?
geng 2 : betul. lalu? kau nak apa? goreng mayat tuh?
makhluk : gila apa? saya mahu beli lah mayat itu.
geng 1 : aaa? boleh jual ke?
geng 2 : ha'ah kan? boleh jual ke?
makhluk : boleh. kamu jual. saya beli. senang kan?

...

geng 1 : apa macam? nak jual tak?
geng 2 : mana boleh...geng kita tu...
geng 1 : habis? kau nak framed kan dia? gantung dekat pintu?
geng 2 : takder lah sampai macam tu. tapi...kita kebumi kan lah dia elok-elok.
geng 1 : betul. tapi nak buat semua benda tuh, kita kena keluar duit. kalau kita jual? haaaaa!!!! boleh tengok wayang hari-hari kita tau? dah lah arwah dulu tak datang kan apa-apa manfaat pada kita? waktu ini lah dia nak balas jasa kita tau?
geng 2 : lantak kau lah. fifty-fifty tahu?

...

makhluk : lalu? dah ada keputusan?
geng 1 : baik! kami jual. berapa kau nak beli. timbang kati ke?
makhluk : saya beli ikut tahap kekacak kan. kalau lagi kacak, lagi mahal.
geng 2 : ek? kejap. saya pergi ambik mayat dulu. kau tengok ya?
makhluk : saya tunggu sini.

...

geng 2 : alamak makhluk oi...sori banyak-banyak. mayat tuh dah hilang lah.
geng 1 : haaa? hilang? dia pergi mana?
geng 2 : dia pergi giant jap, beli barang dapur. kepala hotak kau! dia dah hilang! orang curi!!!
makhluk : apa? jadi...takder mayat, takder urus niaga lah. saya pulang.

...

geng 1 : so? berapa harga untuk mayat yang fresh ni?
mahkluk : sebab awak tikam di muka. muka dia dah tidak kacak lagi. seratus? boleh?


nota kaki : dragging sangat ke?

Sunday, November 15, 2009

silence! i kill you!?

kosong.

aliffie menung panjang.

kenapa study tak masuk-masuk ni?

batang kanser tinggal kotak sahaja.

urgh!

"wan yatt leung! pinjam motor. aku nak pegi beli rokok lah" aliffie meminta keizinan wan yatt leung untuk meminjam motorsikal nya.

"nah! kunci. lu isi minyak sekali aaa?" wan yatt leung menghulur kan kunci motor kepada aliffie.

aliffie berjalan laju menuju ke depan blok hostel.

motor honda cawan wan yatt leung aliffie hidup kan.

preng!!!

laju menuju ke kedai mamak.

singgah di stesen minyak bagi menuruti amanah wan yatt leung.

full tank.

tentu wan yatt leung gembira.

prenggg!!!

...

"thank you wan yatt leung. nah! amik balik kunci. motorsikal kau aku parking dekat belakang blok tau?" aliffie senyum.

wan yatt leung angkat kening.

"memang motor tu wa parking lekat belakang blok pun. motor sapa lu angkat tadi?"

nota kaki : aliffie memohon maaf atas kebimbangan yang di rasai oleh pemilik motorsikal honda cawan tersebut atas kecuaian aliffie sendiri. maaf.

Wednesday, November 11, 2009

sekarang ini tengah 'in' drama indon.

mas jono mengepal-ngepal penumbuk nya. sesekali kelihatan dia menumbuk-numbuk angin. entah apa yang di marah kan sangat agak nya?

"lho...jono! ngapain lho? gue lihat lho gaya si suami kematian isteri aja?" tegur andre yang baru pulang dari mengerja kan rumah haji said.

anak nya mahu perempuan nya mahu berkahwin bulan hadapan. masa ini lah haji said ingin menunjuk-nunjuk rumah baru nya kepada orang kampung. baru mereka tahu siapa dia haji said!

"adik perempuan gue nyari rejeki di tempat nggak elok an..." adu si mas jono.

andre membetul kan sila nya di sebelah mas jono. air kopi lebihan si mas jono di hirup nya. asap kretek kelihatan menerjah udara.

"dia nyari rejeki di mana?" andre ingin tahu.

"disko" jawab mas jono pendek.

bulat mata andre mendengar nya. masa kan si ratna yang suci budi pekerti nya itu sanggup berbuat demikan? lagi pun andre ada menaruh hati pada si ratna. tak kan lah?

bingung.

"yang bener nie mas? lho nggak main-main?" bergegar tubuh si mas jono di goncang andre.

"iya!!! bener! lho nggak percaya? lho pergi tanyain pada ratna sendirik!" bentak mas jono lalu meninggal kan andre terkonteng-konteng di serambi.

...

"ratna! ratna! bukak jendela nya ya? gue ini! andre!" laung andre dari luar jendela ratna malam itu setelah letih melontar batu kerikil ke tingkap bilik ratna.

"kamu ya andre? ngapain nggak di sms saja gue? sampei perlu lontar-lontar batu segala? lho pikirin ini musim haji ya mauk lontar-lontar batu?" ujar ratna laju sewaktu tingkap di buka.

andre mengumpul semangat. kali ini jangan tidak, dia mesti mendapat tahu dari mulut ratna sendiri.

"ratna, mas jono bilang kamu nyari rejeki di disko ya? apa betul?" soal andre tidak tertangguh.

ratna menguntum kan senyuman.

memandang andre yang kudus.

...

"andre...andre...andre... gue ngerja di tesco! tesco! lho dengarin lagi ngomong kakak gue si pekak itu? sudah! gue mauk tidur. besok kerja!"

serentak itu jendela di tutup dan kelihatan butiran jernih manik-manik kecil bergenang di mata andre.

Sunday, November 8, 2009

tadi

tadi.

bila kah sebenar nya tadi?

persoalan yang ingin saya di debat kan di sini.

mengikut dewan bahasa dan pustaka, tadi itu bermaksud begini.

tetapi tiada masa yang tepat di beri kan.

5 minit yang lalu? itu kah tadi?

30 minit yang lalu? itu kah tadi?

1 jam yang lepas? juga boleh di kata kan tadi?

ya!

bila kah tadi itu sebenar nya?

malam tadi? petang tadi? tadi pagi?

macam mana nak kira tu?

nota kaki : malam tadi saya tonton kl fringe 2009. best!

Tuesday, November 3, 2009

saya awak aku engkau.

haiya!

itu hali wa sudah lepak ting-tong ting-tong lekat itu satu kedai lekat chelas punya maaa.

sudah lepak lekat enam tujuh jam, pelut manyak kembung munya pasat air sudah manyak.

wa dengan hati yang walang berjalan kaki ke toilet berhampiran munya.

rehat.

akan tetapi aaa? sesampai nya wa di sana, toilet yang ada itu lukisan lelaki bilu bertopi sudah di huni maaa... wa talak tahan munya maaa...

wa jeling itu toilet sebelah munya.

kosong.

wa nekad ibalat pengebom belani mati munya nekad.

lalu wa pelgi berlali mendapat kan toilet bersebelahan.

akan tetapi, balu wa sedali, itu toilet tidak boleh di kuci munya.

haiya!

manyak suwey maaa...

naseb baik wa mempunyai lua tangan yang berfungsi sepenuh nya maaa...

satu tangan tahan itu pintu.

satu lagi tangan...

nota kaki : amacam? ada macam cina jinjang tak?