Tuesday, January 19, 2010

mainan tidur

pucat lesi muka suri bila haji alias melangkah bendul pintu. meraung suri bila haji alias menepuk ubun-ubun nya. beberapa pemuda kampung memegang suri dengan erat.

"dah teruk dah budak ni..."haji alias mengeleng-geleng kan kepala. mak bibah menangis terngongoi-ngongoi melihat akan anak gadis nya.

minggu lepas suri sihat seperti gadis-gadis lain di kampung nya. sejak dia menolak pinangan seorang lelaki dari kampung sebelah, keadaan suri sudah berubah. makan pakai tidak terjaga, terlolong-lolong apabila masuk waktu maghrib, makan benda-benda kotor... mak bibah mengangguk kan kepala sebagai isyarat supaya haji alias menerus kan upacara.

haji alias menyeluk kocek nya. mengeluar kan segenggam beras dari genggaman.

"keluar kau syaitan!!!" haji alias bertempik seraya menepuk ubun-ubun suri berlapik beras tadi.

sewaktu ini haji alias sudah berada di alam lain.

haji alias dapat lihat sekujur tubuh perempuan berdiri tegak di tengah laman. perlahan-lahan haji alias bergerak ke tempat di mana perempuan itu berdiri.

"siapa hantar kau ke mari mengganggu anak cucu aku? siapa?" berdepan dengan makhluk tidak berwajah itu sedikit pun tidak menggentar kan jiwa haji alias.

makhluk itu tidak menjawab. sekoyong-koyong tubuh nya jelas tidak menjejak bumi.

"nyah kau dari sini pelesit!!! dengan berkat doa la illah ha illallah!!!!" bumi bergegar. haji alias menekan ibu kaki nya ke tanah. serentak itu bumi merekah dan makhluk itu di sedut ke dalam bumi.

haji alias merapat kan kedua-dua tangan nya.

pap!

rekahan di tanah merapat! makhluk itu melaung kesakitan!!!

...

"argghh!!!!!!!!" jeritan kuat rokiah membangun kan suami nya dari lena.

"awak kenapa nie rokiah?" hasan menggosok-gosok mata.

"kiah mimpi kena kepit dengan tanah lah bang..." nafas rokiah tercungap-cungap. peluh dingin berjurai dari ubun-ubun nya.

"itu lah awak...tidur tak nak cuci kaki. nak cuci pun tak boleh, awak mana ada kaki!? haha! dah lah, abang nak tidur balik. tengah malam karang abang nak raya. banyak lagi rumah tak ziarah lagi ni" ujar hasan si hantu raya.

rokiah mendengus.

rokiah membiar kan suami nya tidur dan terbang ke pancur berdekatan untuk menenang kan fikiran.

nota kaki : mimpi itu mainan tidur.

21 comments:

sharamli said...

hantu b0leh mimpi ke?

patungcendana said...

hantu raya tu hantu apa?

shakinah said...

hantu sekarang pun tidur kan?hebat.

deusXmachina® said...

hantu ni pun leh lupa nak basuh kaki b4 tido

eh, hantu ada kaki ke
erk888

yg_indah said...

hahah hantu pun kawin jugak no

HujanBalikKeLangit said...

hantu berhari raya?????

mamai said...

oh mimpi hantu rupanya

Eyriqazz said...

jgn lupa basuh kaki sebelum tidur..baca doa juga..

7 Tips untuk tingkatkan trafik ke blog anda

Dark Ray™ said...

ayuh!

en.Adam said...

kau rasa pasangan tu maen tak malam malam???camne eh??

dzul hafixi said...

wow..

blogwalking..

Nabil Fizri said...

mulut busuk tido mimpi hantu.

Paradoks said...

hai,, salam seni..

J@J@ / Bini The Rock said...

huhhh....

mimpi yg amat mengerikan


wakakakkakak!!

bias® said...

sha- tak kan orang jek boleh?

pepatung- macam pasar raya. tapi dia hantu.

shak- ya.

ina- ntah? ada kut?

in- boleh.

qist- ha'ah.

mai mai- betul lah tuh.

eyri- baik!

dark ray- ayuh!

adam- susah nak cakap.

hafixi- sila.

nabil- ye ker?

adok- salam.

jaja- kan?

triple x malaya said...

msti rokiyah tu sebelum mati sakit kencing manis kan..tu sebab kaki nye kene potong..

HujanBalikKeLangit said...

rokiah xde kaki buleh terbang...jimat tenaga...haha

bias® said...

xxx- agak nyer lah?

qist- ha'ah!

✖Maqruf Lim✖爱 你✖ said...

siallah!!! ahahah

hisham said...

hahaha....hantu skang ni mcm2 kn....hehe

bias® said...

lim tat- kenapa sial?

sham- entah nyer?