Monday, July 5, 2010

ba-dang yang kuat.

ba-dang.

itu lah gelar nya anak muda ini. sedari dulu sejak di kehilangan kedua orang tua nya, dia sudah di gelar ba-dang. padahal nama nya mohd syamsul azhar bin kassim.

ada pun ba-dang ini kerja nya hanya lah mengambil upah membuat kerja-kerja kampung. ada rakan bertanya pada saya, "kerja kampung itu kerja apa? kerani ke? ada tangga gaji ke?".

berbalik kepada ba-dang tadi, di waktu senggang nya si ba-dang ini gemar menahan lukah di sungai. kadang-kadang jikalau rezeki nya murah, banyak lah ikan yang dapat di tahan nya. selepas ikan-ikan itu di tahan dan di soal siasat, pihak mahkamah membebas kan mereka dengan ikat jamin sebanyak rm2000 atau penjara sekurang-kurang nya 2 tahun atau kedua-dua nya sekali.

berbalik kepada ba-dang tadi, di waktu senggang nya si ba-dang ini gemar menahan lukah di sungai. kadang-kadang jikalau rezeki nya murah, banyak lah ikan yang dapat di tahan nya. sekira nya di jual di pasaran gelap, dapat lah juga si ba-dang menampung kehidupan nya selama beberapa hari.

adapun hendak di jadi kan cerita, cerita ini terjadi di waktu senggang ya? di waktu senggang si ba-dang gemar membuat apa? ya! menahan lukah! pandai. hendak di jadi kan cerita, dalam beberapa hari ini, lukah yang di tahan ba-dang selalu kosong. bagai di kopak orang. sisik dan tulang ikan merata-rata di dalam lukah nya.

"kerja memerang ke?" ngomel si ba-dang sendirian.

si ba-dang tidak berpuas hati. harus lah dia mengetahui siapa punya angkara yang membinasa kan lukah nya. mahal tu? senang-senang jek nak kopak?

hari berikut nya ba-dang menahan lukah seperti biasa. tetapi kali ini si ba-dang bersembunyi di balik semak. mengintip.

"kalau aku dapat sesiapa yang merosak kan lukah aku, nahas kamu!!" bisik ba-dak.<---ba-dang lah!

si ba-dang menanti dengan sabar.

tahu-tahu sudah enam tahun ba-dang menanti di situ. tiada apa-apa yang berlaku. si ba-dang kecewa.

baru sahaja si ba-dang ingin berputus asa, terdapat riak yang luar biasa di permukaan air. ba-dang kembali diam membatu.

sekonyong-konyong muncul satu lembaga dari dalam air itu dan menghampiri lukah nya si ba-dang. "oh? celaka ini yang selalu merosak kan lukah aku ya?" ba-dang menggenggam erat hulu golok pusaka nya.

"yearghhh!!!!" jeritan ba-dang gempita memeranjat kan seluruh warga sungai. termasuk lembaga tadi lah. sebab dia pun duduk dalam sungai tuh jugak kan? so? dia pun warga sungai lah. dia pun terperanjat jugak lah. kan?

...

"eh? farid kamil?" tanya ba-dang sewaktu golok nya nyaris mencecah batang leher lembaga si pencuri ikan itu.

"ya! aku farid kamil." aku lembaga itu.

"bukan kah sepatut nya kamu lembaga hodoh dan menjelik kan?" soal ba-dang lagi tidak percaya.

lembaga itu diam. memandang ba-dang.

"amboi? asal makan ikan mentah? asal keluar dari air sungai? asal lembaga? nak hodoh-hodoh jek ek? hensem-hensem tak boleh?" sindir si lembaga tadi.

ba-dang diam tidak terkata.

"baik lah. aku malas nak cerita panjang. lagi pun semua orang dah tahu. kau nak jadi kuat kan? lepas kan aku, aku muntah and then lepas tuh kau makan muntah aku. kau akan jadi sekuat gajah" terang lembaga itu dengan panjang lebar.

seperti yang semua sudah maklum, ba-dang menurut kehendak lembaga itu sepenuh nya.

...

"aku sudah sekuat gajah kah?" tanya ba-dang.

"ya! sudah pasti! cuba kau cabut pokok itu" arah lembaga itu.

prakkkk!!!!

mudah sahaja pohon itu di tumbang kan si ba-dang.

ba-dang tersenyum puas.

"tapi farid kamil...aku mohon kekuatan seekor gajah sahaja tahu? ada harapan boleh ubah balik tak?" soal si ba-adang sambil mengibas-ngibas belalai baru nya itu.

...

"tak!!!" lembaga itu hilang bagai angin malam.

nota kaki : jangan percaya farid kamil.

6 comments:

Dark Ray™ said...

ahahahahaha e update blog...
ahahahaha

Amal said...

hahaha. siap tukar jadi gajah. siol je farid kamil tu. hahahaa

J@J@ / Bini The Rock said...

bro..hang ni sebulan sekali ke hapdet blog! hehe!

Farid Kamil ke yg jadi antu-air tu! kirim salam la kat dia erk...

naseb ko lah ba-dang!!..
mujur jd gajah. klu jd badak tak ke haru mandi dekat lumpur hari2.

Huj@n said...

mati la ba-dang la tuh..x dapat tukar da

✖Maqruf Lim✖爱 你✖ said...

hatta hulu goloknya tidak lagi dpat dipegang stelah tangannya bertukar menjadi kaki. kasian

aloy_paradoks said...

ah panjangnya...