Tuesday, November 9, 2010

tolong jangan bicara.

hendak lah di hikayat kan akan satu cherita, di suatu hutan yang indah permai, di tepi tasik yang jernih air nya, diam lah seekor kura-kura.

ada pun kura-kura yang di gelar sipi al-idrus ini tiada lah lain akan kerja nya, hanya lah mencari lumut-lumut tasik dan hewan-hewan kecil sebagai alas perut nya. pabila hari meninggi, akan sipi al-idrus ini berjemur lah ia di terik matahari. bila malam menjelang maka, masuk lah ia ke dalam cengkerang nya dan tidur lah ia di sana.

tiada lah berubah akan pola kehidupan sipi al-idrus ini sehari-hari. begitu juga lah kisah nya pada hari raya puasa, hari krismas dan hari guru. sama sahaja aktiviti sipi al-idrus ini ada nya.

...

hendak di jadi kan cherita, datang lah bosan akan sipi-al-idrus ini dengan kehidupan nya. tiada lah ia mencuba sesuatu yang baharu seumur hidup nya.

"mengapa kehidupan gua sebegini bosan? setiap hari gua laku kan aktiviti yang sama sahaja? tiada lah pernah gua mencuba bungee jumping mahu pun bermain jet-ski?" bisik hati kecil sipi-al idrus si kura-kura.

sedang sipi al-idrus asyik bermenung. hinggap lah seekor bangau di di sebelah nya.

"hey sahabat, mengapa nian bermuram wajah?" soal rabia-sha si bangau. (aneh nama hewan-hewan di sini ya?)

sipi al-idrus merenung mata si bangau.

"gua sudah bosan hidup sebegini. gua mahu melihat dunia. tapi apa kan daya? cengkerang maha berat ini membatas kan gerak geri gua wahai sahabat" adu sipi al-idrus.

rabia-sha diam dan mengangguk-angguk kan kepala nya.

"gua boleh membantu lu. tapi dengan satu syarat!" suara si bangau tegas.

mata sipi al-idrus mula bercahaya.

"lu tidak di benar kan bersuara langsung. boleh?" ujar si bangau.

sipi al-idrus mengangguk laju tanda setuju.

...

lalu si bangau pun mencari sebatang ranting kayu dan di genggam dengan kedua belah kaki nya.
di arah kan si kura-kura menggigit ranting itu.

sipi al-idrus menurut tanpa banyak bicara.

woosh!!!

dengan sekali kibas, terbang lah si bangau dengan membawa si kura-kura bersama nya.

maka terpegun lah akan sipi al-idrus melihat keindahan alam dari awang-awangan, adanya.

...

"yang tinggi berkembar tuh, klcc...cantik tak?" soal si bangau kepada sipi al-idrus.

"ha'ah! cant..." itu sahaja yang si bangau sempat dengar dari sipi al idrus.

tamatted.

8 comments:

nur intan hazirah said...

kalau terbaca cam mn hehehe

shaems said...

tak paham laa..ape salah si sipi al idrus tuh aklo dia nak berbicara dan si rabia-sha tuh pown satu tanak sipi al-idrus berbicara tapi tanya klcc cantik ke tak..mana lagika disitu??? mana????tukar citer laenn... ahahahaha

AdiE said...

alamak..x bace pon..so, x tau ape isi kandungan entry kali nie..
sy yg mengikut arahan..

~ DanieL AdiE ~

Dark Ray™ said...

gua ternampak kebodohan laa...
adakah itu kebodohan?
adakah itu?

mamai said...

la naper tak pakai payung terjun

Huj@n said...

tentula tak boleh berbicara.. dah si kura-kura tuh GIGIT ranting kayu yg dibawa oleh si bangau tuh... kalau bercakap, jatuh lah dia.. hahahhahahhahahhahaa..



p/s: dah jatuh pun kan?

encik ADAM said...

gua malas nk baca.takpe kan?

encik ADAM said...

gua malas nk baca.takpe kan?