Thursday, March 25, 2010

aliffie baru belajar. jangan marah dia.

aliffie baru belajar. jangan marah dia.

hari itu aliffie harus mem'photostat' beberapa dokumen. aliffie okay...aliffie kewl...

aliffie kepit dokumen tersebut lalu berjalan secara mendada ke mesin photostat. aliffie kerling kerani yang bertugas. hmpt! "tak pernah tengok orang photostat ke?" ujar aliffie di dalam hati.

aliffie baru belajar. jangan marah dia.

ya! aliffie berada di hadapan mesin photostat tersebut. besar jugak reka bentuk nya. kalau aliffie angkat sorang, memang tak larat. kena enam orang jugak nak angkat mesin nie nampak gaya nya.

besar!

aliffie baru belajar. jangan marah dia.

aliffie checked switch dekat belakang mesin. on. plug nya pun bersambung. aliffie belek lagi mesin photostat.

aduh! time-time nie jugak perut meragam. baru nak photostat. kacau betul! cemaner nak photostat?

takpe. itu hal kecil. aliffie ke tandas dulu. lepas ke tandas, aliffie akan photostat.

benar!

lepas ke tandas, aliffie kembali semula ke mesin photostat. aliffie ingin mem'photostat' dokumen.

...

"hai...engineer tak tahu guna mesin photostat ke?"

nota kaki : aliffie baru belajar. jangan marah dia.

Saturday, March 13, 2010

asal batu.

sudah tidak tertanggung lagi kempunan mak pekan rasanya.

"batu belah batu bertangkup...telan lah aku...luluh lah aku...aku kempunan...telur tembakul..." suara mak pekan berantai-rantai memenuhi ruang malam yang sunyi.

...

"melur...ikan nie nanti, kau goreng tau? telur nya, tinggal kan mak sikit." pesan mak pekan tika di kepala tangga menuju ke sawah. (sawah ke? baruh? what ever lah!)

...

"nak telur!!!!!!!!!!!!!!!!!!" pekik pekan berulang-ulang. bingit!

"diam lah dik...kakak ganti dengan telur ayam ya?" melur cuba memujuk.

tas!

habis pecah telur ayam di lempar pekan ke jendela.

...

"amanah mak yang sebegini ringan pun tidak boleh kau turut kan melur? lebih baik mak pegi mati di telan batu belah..." mak pekan meluru menuju ke arah tempat letak nya batu belah yang berpuaka itu.

...

"batu belah batu bertangkup...telan lah aku...luluh lah aku...aku kempunan...telur tembakul..." mak pekan menangis terngongoi-ngongoi di sisi batu belah batu bertangkup yang berpuaka.

...

"parjo! ngapain perempuan tua itu menangis di batu-bata itu? gangguin kerja-kerja kita aja?" soal sukiman pelik.

"ntah? ngomong nya kepingin telur ikan. aneh orang di sini ya?"

Thursday, March 4, 2010

abah balik yeay!

"yeay! yeay! abah balik!"

gembira hati sang abah apabila anak-anak menjemput nya pulang dari mencari rezeki yang halal.

"yeay! yeay! abah balik!"

tawa riang sang anak melupakan seketika penat lelah sang abah.

"yeay! yeay! abah balik!"

keletah sang anak memberikan motivasi kepada sang abah untuk berkerja dengan lebih tekun bagi menjamin masa depan keturunan nya.

"yeay! yeay! abah balik!"

hiruk pikuk di tempat kerja seperti tiada apa berbanding suara anak-anak yang amat di kasihi nya.

"yeay! yeay! abah balik!"

pang!

...

"diam lah! abah nak tidur dah nie!?"