Wednesday, March 16, 2011

keranda siah.

suasana suram menyelubungi perkarangan rumah jamil.

siah sudah pergi meninggalkan jamil.

terngongoi-ngongoi jamil menangis.

pak akoblah yang banyak membantu menguruskan hal jenazah siah.

dari mencari orang memandikan, menyembahyangkan dan mengendong keranda siah ke tanah perkuburan.

elok sahaja keranda di angkat, pak akob mengetuai rombongan. jamil sudah tidak daya untuk mengangkat keranda siah lagi. terlalu sebak barangkali?

bismillah...

separuh perjalanan, tiba-tiba pak akob tersandung batu. pak akob, tiga orang lain dengan keranda-keranda siah sekali tersembam menyembah bumi.

dengan kuasa tuhan entah macam mana? siah tiba-tiba bangun.

"saya dekat mana ni?" "pak akob nak bawa saya pergi mana ni?" "kenapa ramai-ramai orang ni? ada kenduri ke?"

pak akob ingat lagi kata-kata siah selepas bangkit dari mati itu.

...

siah dan jamil kembali hidup aman selama 5 tahun lamanya.

...

5 tahun kemudian siah mati sekali lagi.

kali ini jamil tidak menangis lagi, malah dia yang mengepalai rombongan mengangkat jenazah siah ke tanah perkuburan.

"kenapa bersemangat kali ni kau jamil?" pak akob sempat berbisik kepada jamil sewaktu jenazah mula di angkat.

...

"saya nak pastikan kali ini pak akob tak tersandung batu lagi."

8 comments:

sharamli said...

menakutkan

teKukur Jantan said...

seram sejuk

yg_indah said...

ingatkan siah tu chinese mulanya.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

eh...bukan jln tu dah ditar ke?

BonekadalamChermin said...

nama pun jamil,








jamut pun dia jugak.

J@J@ / Bini The Rock said...

jahat la ko ni Jamil!

aloy_paradoks said...

kalau citer2 seram sesuai la nama Jamil... macam nama pengarah Momok...

shaems said...

jamil nak pastikan siah btol masok kubur so dia bleyh kawen laen??yeke??ehehehhe.;p