Wednesday, March 23, 2011

teka-teki jenis panjang (tekakijang)

"potong!"

itu sahaja yang berlegar-legar di kepala kemat sejak 2-3 hari ini. entah kenapa sakit hati benar dia dengan pokok mangga kepunyaan encik wakif, abah kemat sendiri.

makin ditenung pokok mangga itu, makin meluat hati nya. kemat diam berdendam.

encik wakif tahu yang kemat ada perasaan tidak puas hati dengan pokok mangga kesayangan nya itu. tapi di biarkan sahaja.

"eleh? pokok mangga jek pun? di tumbuk terajang pun kaki tangan kau jugak yang sakit kemat..."dah lenguh rahang encik wakif menasihati kemat.

...

hari dah jauh malam. tetapi kemat masih berjaga. anak matanya sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. kipas berpusing ligat sudah tiada fungsinya lagi pada kemat.

panas!

hati kemat panas membara.

"pokok mangga itu harus aku hapuskan malam ini juga!!!" kemat bingkas bangun menuju ke stor rumah.

...

kapak balak sekaki lebar matanya itu kemat genggam erat-erat. kuda-kuda kemat perkukuhkan. sekilas kemat mencari kelibat encik wakif. tiada.

kemat sengih.

angin malam menderu kuat. bak semangat kemat dengan kapak ditangan. tampak segak tampan bergaya dengan seluar katok biru, bersinglet pagoda putih di padankan pula dengan kapak di tangan. menyerlah kan ciri-ciri pemotong kayu dihutan si pemakainya.


"yeargh!!!" jeritan kemat memecah kan sunyi.

...

encik wakif terkedu di muka pintu. kemat sengih macam hantu. pokok mangga tiada lagi berdiri disitu. habis kemat tarah hingga ke perdu. kapak masih lagi kemat genggam padu.

"engkau ke yang tebang pokok mangga abah ni kemat!?" pekik encik wakif.

"ha'ah! kemat yang tebang! kenapa? abah nak marah kemat!?" laung kemat dari laman. daun-daun mangga yang melekat di badan kemat bersihkan.

...

"eh? takder lah. abah tanya jek. dah jauh malam ni...meh masuk tido meh?"

nota kaki : soalannya...kenapa encik wakif tak marah kemat?

5 comments:

sharamli said...

jawapannya apa?

bias® said...

jawapan dia... sebab kemat pegang kapak.

teKukur Jantan said...

blur..

triple x malaya said...

kemat mengila

aloy_paradoks said...

last entri 23 march... apa 23 march? aku last entry 28 march! 28 march!