Wednesday, April 20, 2011

air mata kasih.

"kadir..." suara lemah din tapai menyapa kadir diserambi.

kadir tengok din tapai. faham akan maksudnya.

kadir membetulkan silanya. kopi panas dituangkan dan disuakan kepada din tapai.

"gula aku tak bubuh. kau bubuh lah sendiri. bekas gula ada sini." kadir bagai faham sahaja situasi yang melanda din tapai sekarang. pahit.

"pedih hati ni kadir. setelah aku tatang dia bagai minyak yang penuh, dia boleh tinggalkan aku begitu aja? perempuan jenis apa dia tu? ha?" din tapai mula meluahkan rasa hati.

satu kampung sudah terbubar dengan kisah salbiah kekasih din tapai lari dengan warga asing. katanya din tapai tak serupa amir khan. din tapai dibiarkan begitu sahaja.

kadir angguk. uk tidak, ek pun tidak. diam melayankan perasaan din tapai. itu sahaja yang seorang kawan mampu lakukan. tak kan dia nak menikah dengan din tapai pulak? mau mengamuk orang tua nya nanti?

gila!?

"air kopi kau ni pun satu hal kadir..." din tapai menyambung lagi.

"pulak? kenapa air kopi aku pulak berkait ni?" kadir masih memandang jauh ke laman. layan tak layan aja karenah din tapai. orang emosional, memang macam tu fe'el nya.

"bila aku minum air kopi kau ni, terasa mata dicucuk-cucuk. macam paham-paham aja perasaan hati aku ni. sama rasanya bila aku nampak salbiah dengan mamat bangla tuh lambai aku buat kali terakhir dekat stesen bas haritu" berair-air mata si din tapai.

"memanglah minum terasa mencucuk-cucuk din..." kadir senyum cuba menenangkan kawan akrabnya.

...

"kut yer pun sedih, keluarkan lah dulu sudu tuh dari cawan dia...bangang!"

2 comments:

aloy_paradoks said...

hik hik hik hik

nurain said...

adeh.ngek..padan la tajam.keke~