Monday, May 9, 2011

mencari ke'perfect'an

sunyi petang itu. gerai pak din tidak ramai macam selalu. adalah dua tiga orang keluar masuk. itupun tapau aja.

mat dan abu bakar sahaja yang setia bersama gerai pak din sedari tengah hari tadi.

"bu...gua tengok lu ni semua pakej lengkap, ada rupa, ada harta, sopan...kenapa lu tak menikah lagi? dah nak masuk bmw 4 series dah tau tak?" sambil-sambil itu air teh sejuk itu mat hirup.

abu bakar senyum pandang mat.

"dulu...gua ada jumpa satu makwe ni. cun! tapi sombong. terus gua tarik diri. tak mahu gua. gua nak makwe yang perfect." jawab abu bakar.

"lepas tu ada sorang member kenal kan dekat gua sorang makwe...mula-mula okay, tapi lama-lama gua bosan dengan dia. gua nak makwe yang perfect." sambung abu bakar lagi.

"lu memilih sangat... ada makwe, rembat jek lah?" terkekeh-kekeh mat ketawa. jelas menampakkan gusinya yang sedikit terkehadapan.

abu bakar angguk.

"gua ada jugak start cari-cari, facebook lah, twitter, majlis orang kawen, pasar lambak, giant, sampai ke sekolah perempuan methodist gua riki. ada tuh ada. tapi tak perfect. gua nak cari yang perfect!" tegas abu bakar.

sengih mat mendengar kata-kata abu bakar. "habis? lu jumpa apa yang lu riki?"

"jumpa! kawan lama gua. cantik. penyayang. kelakar. kira gua nak sehidup semati dengan dia lah!" laju sahaja abu bakar menjawab.

"tapi?" rokok koboi yang tinggal sebatang itu mat nyala kan.

...

abu bakar senyum. pandang ke jalan.

"tapi...rupa-rupanya...dia pun mahukan lelaki yang perfect..."

nota kaki : moral of the story, amek jek lisa surihani. senang! ...itupun kalau dia mahu lah...haha!

kredit untuk blog ini 'kumpulan kisah penggugah hati'

2 comments:

indahnyasisuria said...

"facebook lah, twitter, majlis orang kawen, pasar lambak, giant" - mcm pernah g je tpt2 nie.. :D

aloy_paradoks said...

maskara, frinja, mimpilem, plore