Monday, January 31, 2011

ayam cucuk.

"dengar ya adik-adik? hari ini abang atan akan mengajar adik cara untuk menyembelih ayam" yakin ucapan si atan sebelum upacara penyembelihan di lakukan.

anak esah gigi, kudin, tahir sa'adun dan sahar lendut mengangguk-angguk faham.

"mula-mula kita kena cucuk jari kita pada dubur ayam ini dan rasa. kaedah ini adalah untuk mengetahui ayam boleh di sembelih atau tidak?" sambung si atan.

si atan lantas mencucuk jarinya pada dubur ayam tadi lalu menjilat jari nya.

"erm masin! ayam ini sudah bersedia untuk di sembelih. sekarang adik-adik pula cuba? abang mahu tengok." arah si atan.

seorang demi seorang mencuba aksi yang si atan tunjuk kan tadi. geli pun ada. tapi atas tujuan pembelajaran? apa salah nya bukan?

terkiok-kiok si ayam.

si atan menarik nafas.

...

"yang paling penting sekali dalam upacara penyembelihan ayam ini adalah ketelitian. adik-adik tidak nampak abang atan cucuk dubur ayam dengan jari hantu tapi abang jilat jari telunjuk kan?"

Monday, January 24, 2011

"tak pun?" rancangan ala-ala "selamat pagi malaysia" dari paradoks.



nota kaki : makhluk "tak pun?" ni akan keluar tiap-tiap minggu aku rasa. lepas ni khairul fahmi che mat kut di interview?

Wednesday, January 19, 2011

uncle bob bahagian enam

uncle bob bahagian lima ada di sini.

fatin sharafalina.

cantik gebu orang nya.

menjadi kegilaan warga kampung. semua warga kampung tergila-gila kan fatin sharafalina.

uncle bob tidak terkecuali. setelah cinta nya di tolak mentah-mentah oleh ibu rogayah, cinta uncle bob beralih arah.

nak cerita gila tak gila nya orang kampung dengan fatin sharafalina ni memang banyak.

hingga kan satu perang besar terjadi antara orang-orang kampung dengan lembu-lembu kampung hanya kerana fatin sharafalina terinjak kan najis lembu petang itu.

ramai juga yang terkorban. pak abu, din dusun, anak bujang kiah lebar, haji yusup teng-teng, dol kedai kopi, lembu bang hassan...ramai.

ngeri juga kalau di fikir-fikir kan kembali.

mat tupai pernah buta sebelah matanya dek kerana terkejut di sergah tuk penghulu kerana sedang asyik cuba mengerudi lantai bilik fatin sharafalina untuk tujuan pengintaian. mat tupai tergerudi mata sendiri.

tuk penghulu buat apa di bawah bilik fatin sharafalina dengan hanya bertuala kecil dan bersongkok pada jam 2.45 pagi masih lagi menjadi persoalan orang kampung.

memang dahsyat penangan fatin sharafalina ini

...

"makcik? makcik sengih sorang-sorang ni kenapa?" jerkah ahmad monir.

"tak...makcik teringat kan uncle bob kamu tuh..." ujar si makcik perlahan.

nota kaki : dah nak keluar dah uncle bob ni. sabar lah sikit? bersambung lagi lagi di sini.

Monday, January 17, 2011

uncle bob bahagian empat

uncle bob bahagian tiga ada di sini.

tercangak-cangak ahmad monir. bagai rusa masuk kampung.

ke hulu ke hilir.

pada siapa hendak di tanya di mana diam nya uncle bob?

kan senang kalau ada papan tanda 'rumah uncle bob, ikut kiri'?

ahmad monir bertinggung di simpang jalan. mana lah tahu? uncle bob sendiri yang datang dan tunjuk di mana rumah uncle bob?

ahmad monir hanya mampu berharap.

...

"assalamualaikum pakcik? boleh saya tumpang tanya?" memang rezeki ahmad monir. seorang pakcik tua bertongkat kebetulan lalu di simpang di mana ahmad monir bertinggung.

"boleh. tanya apa nak?" jawab pakcik tua tersebut.

"saya sedang mencari rumah uncle bob. pakcik orang kampung ini bukan? boleh pak cik tunjuk kan arah di mana rumah uncle bob pada saya?" sopan gaya ahmad monir. kalah tv pendidikan.

diam sebentar pakcik tersebut.

"boleh. boleh. anak jalan terus ni, selang dua pokok kemuncup dari kiri, anak masuk kanan. rumah pertama anak nampak, itu lah rumah uncle bob." senang aja pakcik tersebut beri directions. orang kampung uncle bob lah kata kan.

...

"assalamualaikum! uncle bob! assalamualaikum!" sudah serak ahmad monir memberi salam. jangan kan uncle bob, anak tupai pun tidak kelihatan di muka pintu.

ahmad monir diam di hadapan rumah uncle bob. di tenung nya rumah itu lama-lama.

...

"nak...anak beri salam dekat reban ayam rumah makcik ni kenapa?" sapaan seorang makcik menghenti kan lamunan ahmad monir di situ juga.

bersambung lagi sekali di sini.

Thursday, January 13, 2011

uncle bob bahagian dua

uncle bob bahagian satu di sini.

malam itu dingin sekali.

uncle bob baru selesai menonton rancangan kegemaran nya di televisyen.

lagenda budak syayatin.

jiwa juga uncle bob ni.

uncle bob menyelongkar gobok usang nya. mengeluar kan satu kotak dan berjalan ke serambi.

perlahan-lahan kotak kecil itu uncle bob buka.

sengih.

surat-surat cinta lama rogayah uncle bob belek satu persatu.

tapi apa kan daya, jodoh mereka tidak lama. waktu itu uncle bob berumur 23 tahun.

masih muda remaja lagi. segak lah orang sekarang kata?

ibu rogayah yang menjadi punca.

...

"bob...anak aku baru darjah satu bob? kau gila hapa?" kata-kata pedih ibu rogayah masih terlekat kuat di minda uncle bob.

malam itu dingin sekali...

nota kaki : bersambung lah pulak? di sini.

Tuesday, January 11, 2011

keikhlasan yang ikhlas.

kata kan lah ada dua orang lelaki berusia dalam lingkungan 20-an sedang leka duduk-duduk bercumbu rayu di meja makan di restoran india muslim. datang seorang peminta ufti untuk meminta ufti.

peminta ufti : derma ikhlas tuan?

lelaki ini hanya sengih memandang peminta ufti.

selang setengah jam si peminta ufti beredar ke meja lain tanpa menerima ufti.

lelaki itu berasa aneh atas perlakuan lelaki ini lalu mengemuka kan satu soalan.

lelaki itu : kenapa encik tidak menderma wang encik kepada si peminta ufti tersebut?

...

lelaki ini : oh? wang kah? bukan ikhlas?

Monday, January 3, 2011

burgermpak ala-ala sup ayam untuk jiwa.



nota kaki : beli lah buku ni tuan, saya orang susah.