Sunday, June 19, 2011

punggung wife jali

" wassap bro...sihat!?" satu soalan bodoh dari aku.

jali sambut salam aku, "kalau tak sihat tak datang aku lepak dengan kau" (kan dah kena?)

masa itu isteri jali ada sekali. pregnant.

waktu isteri dia ke tandas kejap. aku bisik pada jali "dah gemuk wife kau kan? dulu okay jek?"

jali terkekeh-kekeh, "kekeh-kekeh-kekeh"

"dah pregnant bro...ada budak dalam perut. memang lah besar" jali sambung kekehnya.

...

"tahu tuh...tapi dalam punggung dia pun ada budak jugak ke?"

Tuesday, June 14, 2011

aloy paradoks dan aku

aku dah tulis dah pasal aloy paradoks dulu. tapi rayza mukmin ugut aku untuk tulis sekali lagi. kalau tak? dia nak bubuh anjing dalam kereta aku.

gila kau? cemaner aku nak pegi kedai beli rokok?

...

aku jumpa perempuan ni waktu ada event teater-teater dekat sekolah aku dulu. dia kata, "aku belajar komunikasi media bro...", rambut sikat rapi, baju lekat dekat badan(kalau perhatikan betul-betul boleh nampak nipple dia), tali pinggang, seluar jeans dan berkasut. smart!

asal berlakon jek nak jerit-jerit tak tentu hala. suara tinggi kemain? teknik vokal katanya?
mungkin dia dulu kurang kasih sayang atau mungkin juga dia tunjuk besar sebab ada khabar angin yang senior nak pukul dia. takut ler tuh?

lepas sekolah aku dah tak jumpa dia lagi dah. tahu-tahu dia dah jadi taiko besar dekat aswara (akademi seni kebangsaan) dengan rayza.

dia pulak ajar aku sinematorgafi. aku pulak yang nganga.

ini beliau dulu. bangang jek nampak nya kan?

ini beliau sekarang.

nota kaki : nampak tak apa yang kemasyhuran boleh buat pada kita? nampak tak?

Sunday, June 12, 2011

gaung

borhan harun dan azli menyertai pasukan pengakap.

mereka pergi berkhemah. mereka tersesat. mereka lapar.

borhan harun dapat menangkap seekor burung untuk dibuat lauk. borhan harun tidak sampai hati nak bunuh burung itu, lagi pun borhan harun phobia darah. nanti dia pitam.

azli kata bagi dia burung tu, biar dia yang bunuh.

borhan harun lari jauh-jauh, takut nampak darah. nanti dia pitam.

selang setengah jam, borhan harun datang balik, tanya azli dia dah bunuh belum?

azli senyum tanda dia dah bunuh burung tadi.

borhan harun tanya macam mana azli bunuh burung tu?

...

"aku campak burung tuh jatuh gaung..."

Friday, June 10, 2011

simpati.

simpati. udin turun motor.

udin tengok pakcik merempat yang kudung kedua belah tangan itu dengan simpati.

"pakcik lapar..." pakcik itu cakap pada udin.

udin pergi ke gerai terdekat, udin bawa makanan pada pakcik tadi.

"pakcik takder tangan nak..." pakcik itu cakap pada udin lagi.

udin suapkan makanan tadi pada mulut pakcik itu dengan simpati.

"pakcik haus nak." pakcik tadi cakap lagi pada udin.

udin suakan air bungkus berstraw pada mulut pakcik tadi dengan simpati.

"rambut pakcik kusut nak." lagi pakcik itu cakap pada udin.

udin sikatkan rambut pakcik itu dengan simpati.

"nak...tandas terdekat dekat mana nak?" lagi-lagi pakcik itu cakap pada udin.

...

"pakcik jalan kaki dalam 10 kilometer dari sini sampai jumpa plaza tol, pakcik jalan lagi dalam 5 kilometer. adalah tandas belah kiri pakcik nanti." udin perah motor laju-laju tanpa simpati lagi.

Monday, June 6, 2011

lukisan

"terima kasih tuan! terima kasih kena sembuhkan penyakit mata saya..." jali si pelukis berulang-ulang kali menyatakan terima kasihnya kepada doktor hasyim.

berulang-ulanglah juga doktor hasyim bersalam dengan jali, "takpe...memang tugas saya membantu. lagipun awak bayar saya, bukannya percuma." terkekeh-kekeh doktor hasyim.

"saya tak kisah tuan. tuan, izinkan saya melukis di dinding pejabat tuan sebagai kenangan dan tanda terima kasih saya? boleh tuan?" jali menyatakan hasratnya.

doktor hasyim menung sebentar.

"sukati awaklah. saya okay jek. lagipun cat dekat dinding ni dah pudar dah" sekali lagi doktor hasyim terkekeh-kekeh.

...

"wah...cantik lukisan dinding ni doktor. pelukis semalam yang lukis kan? besar betul lukisan mata ni kan doktor?" aznah si jururawat memuji-muji lukisan jali.

doktor hasyim senyum sahaja.

...

"nasib baik saya bukan pakar sakit puan kan?"