Tuesday, October 16, 2012

Tok Jiwa

Itu hari mak aku cerita dekat kampung dia Pulau Sebang tu, ada sorang pak cik tua ni, orang kampung panggil dia Tok Jiwa. Kalau orang luar tengok dia, mesti ingat dia punya pilot tak betul. Jalan sensorang memalam patrol kampung, bercakap dengan pokok kemuncup, mandi air embun pepagi...memacam lagilah.

Tapi orang kampung kata dia ni wali. Bukan Wali Band. Wali yang orang agama-agama tulah.

Satu hari tu, mak aku kecik lagi waktu tu, dia story ada sorang budak kampung ni, mak dia suruh pergi kedai beli minyak gas. Rumah kampung dulu mana ada api macam rumah sekarang. Semua main lampu ayan, pelita, lilin jek.

Lepas tu, mamat ni pun pergilah kedai cina beli minyak gas petang tu. Time balik, dah nak masuk maghrib dah tau? Mamat ni boleh pulak tersandung batu andthen tumpah minyak gas dia ni. Mamat ni menangislah. Takut mak dia marah bila balik karang? Hari dah malam, minyak gas takde pulak tu?

Tengah syok dia layan nangis tu, tetiba Tok Jiwa ni lalu tau? Magis jugak?

"Kenapa nangis ni?"
"Minyak gas tumpah Tok. Nanti balik mak marah..."

Lepas tu Tok Jiwa pun raba budak tu. Ha ha! Tak.

Lepas tu, Tok Jiwa tu ambik bekas isi minyak gas mamat tu tadi andthen dia pergi isi dengan air dekat tali air.

"Dah. Dah penuh balik dah. Pilah balik."
"Tapi...itu penuh air Tok?"
"Balik je lah. Ada tu nanti..."

Mamat ni pun bangang, baliklah rumah dia bawak bekas penuh isi air tadi. Sampai jek dekat rumah, dia dah cuak, takut mak dia maki dia sebab isi bekas dengan air.

Tapi,

Dia tengok mak dia rilek jek isi air tu dekat dalam bekas pelita tu. Nyala api. Hidup pulak tu apinya? Peh! magis gila?! Air tali air tu selamba jek Tok Jiwa tukar jadi minyak gas?!

Tengok? Wali tak wali Tok Jiwa ni?

Ada satu lagi kisah tentang kewalian Tok Jiwa ni, tapi aku akan cerita lain kali.

Nota kaki : Ni mak aku yang cerita ni. Kalau mak aku tipu, aku pun tipulah.